Klimatizace - popis systému

Motor, převodovka, cukání...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Dawid
Moderátor
Moderátor
Reactions:
Příspěvky: 2152
Registrován: 12 úno 2019 21:58
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Klimatizace - popis systému

Příspěvek od Dawid »

SYSTÉM OVLÁDÁNÍ KLIMATIZACE
klima1.png
AUTOMATICKÉ OVLÁDÁNÍ KLIMATIZACE
Vůz může být vybaven automatickou klimatizací. Uživatel může jednoduše nastavit parametry a ponechat řízení plně automaticky. Klimatizaci lze však ovládat i ručně bez zásahu automatiky.

Automatická klimatizace je řízená řídící jednotkou, která je schopna díky provozní logice řídit teplotu uvnitř vozu ( prostoru pro cestující ) ohříváním a ochlazováním vzduchu tak, aby se dosáhlo požadovaného komfortu pro cestující.

Systém klimatizace automaticky reguluje následující parametry/funkce:
- teplota vzduchu u výdechu ventilace
- distribuce vzduchu u výdechů
- otáčky ventilátoru
- zapnutí kompresoru pro chlazení a odvlhčování vzduchu.

Všechna nenastavitelná tlačítka jsou duální (ON/OFF), včetně recirkulace.
Ovládací panel řídicí jednotky klimatizace je znázorněn na obrázku níže.
klima2.png
1. Otočný regulátor pro nastavení teploty.
2. Tlačítko zapnutí/vypnutí max A/C
3. Tlačítko zapnutí/vypnutí kompresoru klimatizace
4. Funkce MAX-DEF (rychlé odmrazování/odmlžování předních oken), vyhřívané zadní okno a vyhřívaných zpětných zrcátek.
5. Tlačítko zapnutí/vypnutí celého systému klimatizace.
6. Otočný regulátor pro nastavení rychlosti ventilátoru
7. LED indikátor rychlosti ventilátoru (šipka má být na display)
8. Tlačítka pro volbu distribuce vzduchu
9. Vyhřívané zadní okno a vyhřívaná zpětná zrcátka.
10. Tlačítko zapnutí/vypnutí vnitřní recirkulace vzduchu.
11. Tlačítko aktivace funkce AUTO (automatický provoz).

Provozní logika

Řídicí jednotka, která řídí automatickou klimatizaci, je schopna vytvářet a udržovat požadovaný komfort v prostoru pro cestující prostřednictvím ovládání následujících prvků parametrů a funkcí:
- Teplota vzduchu ve ventilačních otvorech na straně řidiče/spolujezdce;
- otáčky ventilátoru (plynulé změny);
- distribuce vzduchu;
- Zapnutí kompresoru;
- Recirkulace.

Řídicí systém klimatizačního systému je řízen tak, aby reguloval "ekvivalentní teplotu", tj. teplotu, která odpovídá tepelnému pocitu a je definována řadou parametrů, jako je vlhkost, průtok vzduchu v prostoru pro cestující, průměrná teplota atd.
Uživatel tedy nastaví ekvivalentní teplotu a systém působí na všechny proměnné ve svém nastavení aby zajistil požadovaný tepelný pocit z tohoto důvodu se teplota ve stupních Celsia naměřená v prostoru pro cestující se nemusí shodovat s teplotou zobrazenou na displeji.
Následující parametry/funkce lze měnit ručně:
- teplota
- otáčky ventilátoru
- kompresor
- max DEF
- recirkulace

Ruční volby mají vždy přednost před automatickými volbami. Tyto volby jsou nastaveny po dobu, dokud uživatel nepřepne zpět na AUTO volbu. Ruční nastavení funkce nemá negativní vliv na ovládání ostatních automatických funkcí. Zejména regulace teploty je při provozu systému vždy automatická. Při každém vypnutí systému a jeho opětovném zapnutí se obnoví nastavení posledně nastavené, s vyjímkou:
- Max DEF - která se vynuluje
- Recikrulace, která je při vypnutém kompresoru nuceně zapnutá.
- Otáčky ventilátoru. (Plynulá změna)

Regulátor teploty

Teplota se zvyšuje ve směru hodinových ručiček nebo snižuje obráceným směrem. Nastavená teplota je pamatováná a po vyp/zap systému se obnoví nastavená teplota. Regulátor nastaveuje teplotu v krocích po 0,5°C- Rozsah nastavení teplot je od 16°C do 32°C. Pod 16°C se hodnota změní na LO a nad 32°C na HI.

High Condition HI
Stav HI nebo maximální ohřev se dosáhne tak, že uživatel nastaví ekvivalentní teplotu vyšší než 32°C. Požadavek uživatele na stav HI způsobí, že je tlačítko AUTO vypnuto, čímž se regulují následující parametry:
- stav recirkulace a kompresoru zůstává nezměněn
- směšovací klapky jsou v poloze maximálního ohřevu
- rozdělovací klapka je v poloze FLOOR (na nohy) a svítí příslušná LED.
- průtok vzduchu je na přednastavené hodnotě a závisí na teplotě chladící kapaliny motoru.

Veškeré ruční nastavení jsou ve stavu HI povolena v souladu s uvedenou logikou. Pokud je aktivován režim AUTO, funkce HI se resetuje a systém nastaví teplotu na 32°C.

AUTO mode
Stisknutím tlačítka AUTO se rozsvítí kontrolka LED a systém se přepne na automatické řízení, který ovládá:
- distribuci vzduchu
- rychlost ventilátoru
- kompresor
- recirkulaci

Režim AUTO se vypne ihned, pokud se provede alespoň jedna ruční změna v distribuci vzduchu, rychlosti ventilátoru, recirkulace nebo spuštění kompresoru. Systém se vráti zpět do AUTO modu pouze v případě, že je opět stisknuto tlačítko AUTO. Pokud se vypne kompresor, systém nebude schopen udržovat teplotu, která je nastavena.

Low Condition LO
Pokud je systém nastaven na LO, neboli maximální chlazení, systém AUTO se deaktivuje a jsou provedený nasledující akce:
- kompresor je zapnut
- klapky směšovače vzduchu v poloze maximální chlazení
- rozdělovací klapky v poloze VENT (přední výdechy)
- průtok vzduchu na přednastavené hodnotě
- recirkulace beze změny.

Veškeré ruční nastavení jsou ve stavu LO povolena v souladu s uvedenou logikou. Pokud je aktivován režim AUTO, funkce HI se resetuje a systém nastaví teplotu na 16°C. Pokud se vypne kompresor, systém nebude schopen udržovat teplotu, která je nastavena.

Automatický rozvod vzduchu
V automatickém provozu je řízení distribuce řízeno pomocí algoritmu, který řídí spínání podle venkovní teploty a objektivních teplotních podmínek uvnitř vozu. V zimě je upřednostňována distribuce na FLOOR (nohy) v létě na VENT (přední).

Senzor slunečního záření
Senzor slunečního záření je umístěn na vrchu palubní desky pod čelním sklem. Jeho funkcí je převádět světelné signály na proporcionální lineární elektrický signál. Senzor je typ fotodiody, která mění svou vodivost v závislosti na množství světla na něj dopadající. Kdo by chtěl nastudovat, jak taková fotodioda funguje, může například zde: Fotodioda

MANUÁLNÍ OVLÁDÁNÍ KLIMATIZACE

Uživatel sám manuálně reguluje všechny možnosti klimatizace.
klima3.png
1. Nastavení teploty vzduchu - červená = horký, modrý = studený
2. Aktivace ventilátoru 0-4 (0 = vypnutý)
3. Recirkulace vzduchu
4. Distribuce vzduchu
5. Kompresor

HVAC diagram
HVAC.png
Kompresor klimatizace
kompress.png
Kompresor je vyroben spol. DELPHI a má proměnný zdvihový objem s mechanickou regulací tlaku, ventilem a elektromagnetickou spojkou.
TD.png
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Obrázek
Odpovědět