Nepřímý systém monitorování tlaku v pneumatikách ITPMS

Nápravy, kola, řízení...
Odpovědět
Uživatelský avatar
Dawid
Moderátor
Moderátor
Reactions:
Příspěvky: 2108
Registrován: 12 úno 2019, 19:58
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Nepřímý systém monitorování tlaku v pneumatikách ITPMS

Příspěvek od Dawid »

Vozidlo je vybaveno nepřímým monitorovacím systémem tlaku v pneumatikách (iTPMs). Termín „nepřímý“ pochází z nedostatku senzorů pro měření tlaku v pneumatikách na každém kole. Navíc neexistuje specifický elektronický modul TPMs. Tento systém není ničím jiným než algoritmem uvnitř ABS modulu, který využívá senzory rychlosti kola pro výpočet hustícího tlaku každého samostatného kola.
1.JPG
Systém se skládá z:
1 - Přístrojový panel (IPC)
2 - ABS
3 - Čidlo rychlosti levého předního kola.
4 - Čidlo rychlosti pravého předního kola
5 - Čidlo rychlosti levého zadního kola
6 - Čidlo rychlosti pravého zadního kola.
 
ITPMs je standardně dodáván na všech modelech a zobrazuje hodnoty tlaku v pneumatikách prostřednictvím vyhrazené podnabídky na displeji přístrojové desky.
2.JPG
Pokud dojde k poklesu tlaku v pneumatikách při pohybu kol, zvyšuje se průměrná hodnota rychlosti. Algoritmus modulu ABS vypočítává hodnotu tlaku na základě rychlosti.
 
Algoritmus musí vzít v úvahu, že změna rychlosti není vždy způsobena ztrátou tlaku v pneumatikách,kdy je auto v pohybu, kola se mohou při různých příležitostech otáčet v různých situacích.
Příklady:
-> pokud auto zatáčí, rychlost 4 kol se mezi sebou liší
-. pokud auto jede na nerovném povrchu, jako je dlažba, rychlost otáčení kola kolísá a ovlivní se průměrná hodnota rychlosti.

Aby bylo možné zjistit aktuální situaci kola, algoritmus používá informace ze senzoru podélného a příčného zrychlení k určení, zda auto jede po nerovném povrchu:
-> používá signál snímače úhlu řízení k určení, zda auto zatáčí
-> používá signál snímače venkovní teploty, aby se zohlednil tlak v pneumatikách kolísání v důsledku náhlé změny teploty.

Provozní podmínky.
Systém je aktivní při rychlostech nad 15 km/h. Při některých situaciích ( jako je sportovní jízda zasněžená silnice, zledovatělá silnice) může být signalizace zpožděna nebo částečná při detekci současné deflace více než jedné pneumatiky.
 
Za zvláštních podmínek (např. vozidlo naložené asymetricky na jedné straně, poškozená nebo opotřebovaná pneumatika, namontování rezervy, montáž sněhových řetězů, montáž různých pneumatik na nápravy), systém může uvádět nepravdivé údaje nebo být dočasně deaktivován. Pokud je systém dočasně deaktivován výstražná kontrolka bliká asi 75 sekund a poté trvale svítí + současně displej zobrazí varovnou zprávu.

Postup resetování
Postup resetování musí být proveden pokaždé, když jsou provedeny následující operace:
-> Při každé změně tlaku v pneumatice
-> Při každé výměně dokonce i jednoho kola
-> Při otáčení / převrácení pneumatik
-> Když je namontováno kolo rezervy.

Postup resetování se provádí pomocí tlačítka na malém ovládacím panelu mezi volantem a dveřmi řidiče. V rámci algoritmu jsou intervaly rychlosti pro každé kolo (rychlostní sloty). Pro každý z těchto slotů algoritmus vypočítá tlak. Algoritmus stanoví hodnotu tlaku pro každý slot rychlosti, pokud - platí pro každý slot - se hodnota tlaku odchyluje od vypočtené hodnoty, rozsvítí se kontrolka a zobrazí příslušné hlášení.
Když je proveden reset, všechna data jsou vymazána, stejně jako výpočty, které má algoritmus provedené pro každý rychlostní slot. To znamená, že systém již nezná hodnotu tlaku který je považován za správný pro každý slot.
3.JPG
Po resetu zahájí algoritmus nový proces učení, začínající od nuly, než aby zohlednil uložená historická data. Pro každý slot se naučí nové hodnoty tlaku, které pro systém představují nové referenční hodnoty.


Obrázek
Odpovědět