Mytí. Leštění. Voskovani. Údržba
Mytí. Leštění. Voskovani. Údržba
Příprava na mytí
Přistavení vozu a příprava na mytí
Možnosti každého se liší, takže snad si z toho každý vezme to, co může.
Jaké nástroje a chemii si připravit
dva kýble na mytí (přápadně třetí na kola)
kartáč a štětec na kola
čistič kol
silné APC (all-purpose cleaner, univerzální čistič)
Vhodný šampon
jemný štětec pro použití na karoserii
wapka
Mycí rukavici
kvalitní mikrovlaknové utěrky 350gsm,450gsm,800gsm
nastroje na čištění kupuji na aliexpres (štětce,utěrky,sušící ručníky atd)
Předmytí
Prvním krokem by vždycky měla být nějaká forma předmytí, která uvolní největší špínu. Možností je mnoho – od obyčejného oplachu hadicí, přes zvlhčení nečistot horkou vodou se šamponem v rozprašovači až po aktivní pěnu (ať už z foam lance nebo z ručního zpěňovače); a následný velmi důkladný oplach.
Je mnoho způsobů, jak k předmytí přistoupit, nastíním proto svůj postup:
1. Napěnění suchého a studeného auta (pokud není chladné, tak si dávat pozor, aby to někde nezačalo usychat) silnější pěnou, případně zvlhčení z rozprašovače; nechat působit rozumnou dobu (podle možností), ale kolem 5-10 minut většinou stačí. Nezapomeneme taky na podběhy, a pokud možno z co nejvíce úhlů.
2. Velmi důkladné opláchnutí. Při oplachu věnujte pozornost všem záhybům – spáry mezi jednotlivými částmi karoserie, okolo světel, okolo těsnění oken, ochranné lišty na dveřích atd. Tam všude se drží prach a špína, která se při vhodném úhlu vody z wapky dá snadno vypláchnout pryč. Pokud se nevypláchne, později při schnutí může začít vytékat pryč se zbylou vodou a zbytečně to komplikuje práci. Stejně důkladně vypláchněte i podběhy – zepředu, zezadu, zespodu, z boku, i hodně pod úhlem.
3. Se silnějším APC a jemným detailerským štětcem se pustím do čištění mřížek, těsnění oken, záhyby okolo skla ve zpětných zrcátkách, znaků a nápisů, spárů karoserií (viz bod 2.), a prostě všude, kam se později nebude možné dostat s velkou mycí rukavicí.
Po tomto postupu už by auto mělo být díky použité silnější předmycí chemii poměrně čisté a můžeme se pustit do kol a podběhů.
Mytí kol a podběhů
Na podběhy (záleží na jejich druhu – plast, plech nebo „kobercovina“) stačí silnější APC (osobně používám Surfex HD 1:4, pokud jsou ale podběhy opravdu hodně jeté a zapráskané od asfaltu, je občas nutné sáhnout i po odstraňovači asfaltu) a kartáč s delší rukojetí. U „kobercových“ podběhů pomůže taky (znovu) pěna, protože se hned nevsákne (narozdíl od APC z rozprašovače). Po chvíli působení a vykartáčování stačí začít důkladně oplachovat odshora dolů, dokud z podběhů nezačne téct čistá voda (což může být někdy nekonečný proces, kdy nezbyde než sundat kolo i celý kryt podběhu a vyčistit ho i zezadu, protože je za ním pravděpodobně bahno a jiný bordel
Mezitím už na pneu působil APC několik minut, takže jím (ápécéčkem) znovu nastříkám bočnice pneu a důkladně je vydrhnu tvrdším kartáčem. Potom následuje důkladný oplach a zopakování na všech třech ostatních kolech. Snad jenom pozor na prachovky některých zadních tlumičů, wapka je umí rozervat na kousky (to mějte na paměti při jakémkoliv tlakovém oplachování podběhů).
Mytí auta
Když jsou čistá kola i podběhy, můžete se konečně pustit do samotného auta. Klasicky si připravíme dvě vědra, vhodnou mycí rukavici, šampon a můžeme se pustit do mytí.
Jak už bylo zmíněno, nemusíte příliš řešit, jaký šampon použít – může to být detailingový super čistící šampon, kombinace běžného šamponu ve vyšší koncentraci s trochou APC, nebo i ten Jar (já osobně zrovna Jar nepoužívám, protože opravdu hodně pění)..
Na co dál nezapomenout? Umývat odshora dolů, často propírat mycí rukavici ve vědru s čistou vodou, a tak dále. Zvláštní péči věnujte místům, kam se normálně neradi ohýbáte nebo na které normálně nevidíte: spodní části předního i zadního nárazníku, zpětná zrcátka ze spodní strany, vnitřní hrany blatníků, žlábky u prahů, záhyby u kufru (tam jak je osvětlení RZ), a tak dále.
Dekontaminace
Chemické odstranění polétavé rzi, asfaltu, vodního spotu, smůly ze stromů, následný clay aj
Závěrečné domytí
Po všech krocích dekontaminace na autě zůstaly zbytky chemie, a/nebo lubrikace pro clay. V těchto situacích vezmu rukavici a zbývající vědro se šamponem, auto znovu rychle celé našamponuji
Auto by předtím, než se pustíme do mytí, mělo být chladné na dotyk (vč. kol) a ideálně ve stínu, s koly najetými na prknech, klínech nebo nájezdech, tak, aby se dala dobře vyčistit celá bočnice (zejména ta část, která je normálně v dotyku se zemí), a třeba i pohledová část běhounu pneumatiky po celém jejím obvodu.
K mytí ,leštění používám Kosmetiku od Firmy Starbrite a scholl která má podle mě nejlepsí poměr Cena/Výkon
Zakoupíte zde : https://www.autokosmetikaprofi.cz/
Přistavení vozu a příprava na mytí
Možnosti každého se liší, takže snad si z toho každý vezme to, co může.
Jaké nástroje a chemii si připravit
dva kýble na mytí (přápadně třetí na kola)
kartáč a štětec na kola
čistič kol
silné APC (all-purpose cleaner, univerzální čistič)
Vhodný šampon
jemný štětec pro použití na karoserii
wapka
Mycí rukavici
kvalitní mikrovlaknové utěrky 350gsm,450gsm,800gsm
nastroje na čištění kupuji na aliexpres (štětce,utěrky,sušící ručníky atd)
Předmytí
Prvním krokem by vždycky měla být nějaká forma předmytí, která uvolní největší špínu. Možností je mnoho – od obyčejného oplachu hadicí, přes zvlhčení nečistot horkou vodou se šamponem v rozprašovači až po aktivní pěnu (ať už z foam lance nebo z ručního zpěňovače); a následný velmi důkladný oplach.
Je mnoho způsobů, jak k předmytí přistoupit, nastíním proto svůj postup:
1. Napěnění suchého a studeného auta (pokud není chladné, tak si dávat pozor, aby to někde nezačalo usychat) silnější pěnou, případně zvlhčení z rozprašovače; nechat působit rozumnou dobu (podle možností), ale kolem 5-10 minut většinou stačí. Nezapomeneme taky na podběhy, a pokud možno z co nejvíce úhlů.
2. Velmi důkladné opláchnutí. Při oplachu věnujte pozornost všem záhybům – spáry mezi jednotlivými částmi karoserie, okolo světel, okolo těsnění oken, ochranné lišty na dveřích atd. Tam všude se drží prach a špína, která se při vhodném úhlu vody z wapky dá snadno vypláchnout pryč. Pokud se nevypláchne, později při schnutí může začít vytékat pryč se zbylou vodou a zbytečně to komplikuje práci. Stejně důkladně vypláchněte i podběhy – zepředu, zezadu, zespodu, z boku, i hodně pod úhlem.
3. Se silnějším APC a jemným detailerským štětcem se pustím do čištění mřížek, těsnění oken, záhyby okolo skla ve zpětných zrcátkách, znaků a nápisů, spárů karoserií (viz bod 2.), a prostě všude, kam se později nebude možné dostat s velkou mycí rukavicí.
Po tomto postupu už by auto mělo být díky použité silnější předmycí chemii poměrně čisté a můžeme se pustit do kol a podběhů.
Mytí kol a podběhů
Na podběhy (záleží na jejich druhu – plast, plech nebo „kobercovina“) stačí silnější APC (osobně používám Surfex HD 1:4, pokud jsou ale podběhy opravdu hodně jeté a zapráskané od asfaltu, je občas nutné sáhnout i po odstraňovači asfaltu) a kartáč s delší rukojetí. U „kobercových“ podběhů pomůže taky (znovu) pěna, protože se hned nevsákne (narozdíl od APC z rozprašovače). Po chvíli působení a vykartáčování stačí začít důkladně oplachovat odshora dolů, dokud z podběhů nezačne téct čistá voda (což může být někdy nekonečný proces, kdy nezbyde než sundat kolo i celý kryt podběhu a vyčistit ho i zezadu, protože je za ním pravděpodobně bahno a jiný bordel
Mezitím už na pneu působil APC několik minut, takže jím (ápécéčkem) znovu nastříkám bočnice pneu a důkladně je vydrhnu tvrdším kartáčem. Potom následuje důkladný oplach a zopakování na všech třech ostatních kolech. Snad jenom pozor na prachovky některých zadních tlumičů, wapka je umí rozervat na kousky (to mějte na paměti při jakémkoliv tlakovém oplachování podběhů).
Mytí auta
Když jsou čistá kola i podběhy, můžete se konečně pustit do samotného auta. Klasicky si připravíme dvě vědra, vhodnou mycí rukavici, šampon a můžeme se pustit do mytí.
Jak už bylo zmíněno, nemusíte příliš řešit, jaký šampon použít – může to být detailingový super čistící šampon, kombinace běžného šamponu ve vyšší koncentraci s trochou APC, nebo i ten Jar (já osobně zrovna Jar nepoužívám, protože opravdu hodně pění)..
Na co dál nezapomenout? Umývat odshora dolů, často propírat mycí rukavici ve vědru s čistou vodou, a tak dále. Zvláštní péči věnujte místům, kam se normálně neradi ohýbáte nebo na které normálně nevidíte: spodní části předního i zadního nárazníku, zpětná zrcátka ze spodní strany, vnitřní hrany blatníků, žlábky u prahů, záhyby u kufru (tam jak je osvětlení RZ), a tak dále.
Dekontaminace
Chemické odstranění polétavé rzi, asfaltu, vodního spotu, smůly ze stromů, následný clay aj
Závěrečné domytí
Po všech krocích dekontaminace na autě zůstaly zbytky chemie, a/nebo lubrikace pro clay. V těchto situacích vezmu rukavici a zbývající vědro se šamponem, auto znovu rychle celé našamponuji
Auto by předtím, než se pustíme do mytí, mělo být chladné na dotyk (vč. kol) a ideálně ve stínu, s koly najetými na prknech, klínech nebo nájezdech, tak, aby se dala dobře vyčistit celá bočnice (zejména ta část, která je normálně v dotyku se zemí), a třeba i pohledová část běhounu pneumatiky po celém jejím obvodu.
K mytí ,leštění používám Kosmetiku od Firmy Starbrite a scholl která má podle mě nejlepsí poměr Cena/Výkon
Zakoupíte zde : https://www.autokosmetikaprofi.cz/
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
Naposledy upravil(a) lkazda dne 15 úno 2020 14:17, celkem upraveno 1 x.
- Dawid
- Moderátor
- Reactions:
- Příspěvky: 2154
- Registrován: 12 úno 2019 19:58
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mytí. Leštění. Voskovani. Údržba
Super super super...
pro snadnejsi orientaci, muzes dat odkaz na jednotlive produkty? Ja kdyz neco chci koupit tak prebiram a vybiram a nakonec se na to vyprdnu...
pro snadnejsi orientaci, muzes dat odkaz na jednotlive produkty? Ja kdyz neco chci koupit tak prebiram a vybiram a nakonec se na to vyprdnu...
Re: Mytí. Leštění. Voskovani. Údržba
Dneska sem umyval auto, a předni maska, nárazník a kapota je pěkně otlučená od kamínků. Ty největší poškození sem zatřel barvou. Jak jste na tom vy?
Fiat Tipo l 1.4 T-jet LPG l 2018 l combi
- Honzazeman
- Člen klubu
- Reactions:
- Příspěvky: 129
- Registrován: 16 pro 2019 16:10
- Bydliště: Teplice
- chrener
- Moderátor
- Reactions:
- Příspěvky: 729
- Registrován: 04 bře 2020 09:48
- Bydliště: Košice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mytí. Leštění. Voskovani. Údržba
Nazdar!
Fiaťáci iste odpustia, že sem pridám odkaz prípadne odkazy na pár veľmi zaujímavých článkov od členky Doris z nissanclubu. Totiž táto pani je úplný guru v oblasti starostlivosti o lak vozidla (aj podvozok atď)...
V prípade záujmu pridám ďalšie odkazy aj keď verím, že hrdzu už napríklad na Tipe riešiť nemusíme...
Nech sa páči:
https://www.nissanclub.cz/clanek/jak-si ... a-aute-139
https://www.nissanclub.cz/clanek/pripra ... zonu-1-133
https://www.nissanclub.cz/clanek/pripra ... zonu-2-135
Fiaťáci iste odpustia, že sem pridám odkaz prípadne odkazy na pár veľmi zaujímavých článkov od členky Doris z nissanclubu. Totiž táto pani je úplný guru v oblasti starostlivosti o lak vozidla (aj podvozok atď)...
V prípade záujmu pridám ďalšie odkazy aj keď verím, že hrdzu už napríklad na Tipe riešiť nemusíme...
Nech sa páči:
https://www.nissanclub.cz/clanek/jak-si ... a-aute-139
https://www.nissanclub.cz/clanek/pripra ... zonu-1-133
https://www.nissanclub.cz/clanek/pripra ... zonu-2-135
ALFAROMEO Stelvio Quadrifoglio Verde 2.9BiTURBO 375KW Q4 Vesuvio
Re: Mytí. Leštění. Voskovani. Údržba
Heslo už mám, ale chtěl jsem to jináč, vlozit tu fotku k tomu příspěvku jestli to ide. Toto umím taky
Re: Mytí. Leštění. Voskovani. Údržba
Zdravím chlapi, máte tip na opravdu dobrou autokosmetiku pro co nejlepší ochranu laku? Na nový lak, bez brusných částic s co nejdelší a nejlepší ochranou proti soli, ptačímu trusu, asfaltu apod? A co používáte na interiér, těsnění, plasty? Udělal jsem neblahou zkušenost s nějakým čističem na palubovku na staré Laguně, kdy mi po vyčištění začaly lepit plastové povrchy, jsou jakoby naleptané. Je to už pár let, ani nevím, co to bylo za značku. od té doby myju pouze vlhkou hadrou max. s Jarem. Petr.
Re: Mytí. Leštění. Voskovani. Údržba
No na lak bych s odmastovacem jako jar rozhodne nesahal. Pokud chces kvalitni ochranu karoserie volil bych keramickou ochranu. Jinak myju metodou dvou kyblu, kvalitnim samponem s voskem myci rukavici. Pak kvalitni tvrdy vosk,ale vetsinou jsem na to zhnily proto casteji pouzivam tekute vosky,ale vydrzi podstatne min.U interieru jsem to nikdy nejak extra neresil co pouzit. Na kuzi kondicioner, na sedacky tepovac a na plasty defakto cokoli co je na plasty, ja mam nejradsi neco s matnym efektem.
A kdyz mam auto ciste a jen lokalne neco upatlam, tak na to vozim detailer. Hadry jen mikrovlakna a na jedno umyti jich spotrebuju 3-5.
A kdyz mam auto ciste a jen lokalne neco upatlam, tak na to vozim detailer. Hadry jen mikrovlakna a na jedno umyti jich spotrebuju 3-5.
Socka
Re: Mytí. Leštění. Voskovani. Údržba
A přímo nějakou značku? Vypaltí se kupovat originál kosmetiku co nabízí Fiat? Nebo Mopar nebo co to je? Petr.
Re: Mytí. Leštění. Voskovani. Údržba
Já moc chemie nepoužívám. Pokud mám auto funglovku, tak ho první půlrok až rok myji jen vodou. Nejprve pořádný postřik hadicí, pak mytí ručně hrubou houbou, na závěr utřu jelenicí. Když je lak starší, používám leštěnky od Sonaxu nebo Turtle Waxu. Buď leštěnku na metalízu, na pastelové barvy používám leštěnku v barvě. Dále ošetřuji jen plasty, a to běžným přípravkem k tomu určeným. Auta dělám leštěnkou 2x ročně, mezi tím umývám jen vodou a utírám jelenicí. Nedávno jsem prodal jedno naše auto stáří 18 let, kdy kupujícího překvapilo, jak je lak v dobrém stavu. Jen musím ještě dodat, že všechna naše auta jsou garážovaná.
Re: Mytí. Leštění. Voskovani. Údržba
Jelenice je dávno překonána, to mi Lubi potvrdí až si to tu přečte. A šahat hobou na lak bez šampónu ne děkuji.
Socka